tisdag 25 november 2008

En kärlek ifrån Chile....


Jag lever tillsammans med en kärlek ifrån Valparaiso i Chile. Vi träffades viserligen i Stockholm, men hon tog mig med till sin familj i Valparaiso. Där fick jag uppleva en värld mycket annorlunda än den svenska. Människor lever enklare och mycket mera nära varandra.


Valparaiso är en stad vid stilla havetskust. Den ligger på den 21 graden söderut, precis som La Mata på norra halvklotet. Staden bjuder på många fantastiska upplevelser, etablerad på en bergsslutning. Det finns moderna hyreshus och gamla kåkstäder. Man har en "rallykörande" busstrafik, som har en för mig unik funktion. - Ställ dig på trottoarkanten och vinka, så stannar de och plockar upp dig. Sedan talar du om för föraren att du vill gå av, genom att "bara ressa på rumpan". Enormt eller hur! Tänk om SL kunde ge den servicen.


En annan komunal komunikation är "funicular". Bergbanor på cirka 20 ställen, som långsamt och tryggt klättrar uppför branten. Det är en mycket annorlunda upplevelse för en trist och gråhårig gubbe.
I staden mitt ligger Plaza Victoria. Där möter jag en ny förälskelse, om än bara musikalisk. INSPIRACION ANDINA en grupp chilenska grabbar som spelar folkmusik och uppträde dagligen för att överleva. Det visar sig att två av grabbarna hade levt ett antal år i Sverige, så vi kunde samspråka på både spanska och svenska. Jag fick med mig en CD till Spanien och har nu hittat en video ifrån en konsert.
Upp med volymen och koppla in länken och njut av chilensk folkmusik, samt ett bildspel från Chile och dess fantatiska landskap.

Inga kommentarer: