söndag 23 november 2008

Bra böcker bildar

Det här med böcker är både spännande och knepigt. Jag har under hösten fått igång mitt egna läsande och har börjat "sluka" böcker med fart. Jag vill ge dig några "äldre" storheter som tips.

Först kommer Stieg Larssons "Stockholms triologi". Tre fantastiska böcker i stockholmsmiljö som tål att läsa två gånger. Sedan ska du få ett par brittiska deckarförfattare, som tål att lusläsas. Ken Follett, en enormt spännande kille som fortfarande skriver. Elizabeth George, hon gör det svårt för mig att lämna boken för att t.ex. äta. Reginald Hill, en täthetens och spänningens mästarinna. Hennes bok "Godmorgon Midnatt" tog slut nu vid midnatt. Fantastisk! Sist men inte minst, Linda Olsson, en kvinna som gjorde ett djupt intryck med boken "nu vill jag sjunga dig milda sånger".

Jag hoppas att Du inte hunnit med alla mina favoriter och ¨att jag lyckas röra någon sträng på din lyra¨.

Ps. Den sista strofen tror jag är ett lån från Mankell. Ytterligare en av mina favoriter favoriter.

Ps.Ps. Ser det dyrt ut? Glöm inte Stadsbiblioteket.

Inga kommentarer: