tisdag 21 juli 2009

Nu öppnar jag dörren för något stort....

Det började 1965 med att ett antal filmstudenter på UCLA i Los Angeles träffades. Resultatet blev ett av de tidigaste hårdrock banden, The Doors. De gillade själva aldrig att kallas hårdrock, utan ville vara ett Psykedeliskt bluesrock band. En etikett som jag själv tycker stämmer bättre på gruppens musik.

Bandet bestod av sångaren Jim Morrison (1943–71), trummisen John Densmore, gitarristen Robbie Krieger och Ray Manzarek på keyboard. Deras produktion bestod i ett antal läckra album, totalt närmare 20 stycken under sin aktiva period. Gruppen var aktiv från 1965 till 1973.

1971 hände en tragisk olycka i Paris. Gruppens sångare och ledstjärna Jim Morrisson avled i en hjärtinfarkt i ett badkar. Utan sitt stora dragplåster blev det svårt att locka publiken och gruppen upplöstes 1973. The Doors var dock så intressanta som artister, att hela deras karriär blev film 1991.

Bland deras mest kända låtar kom 1967 och låter så här..


Jim Morrison sjunger och dansar
"Lite my fire"
Den finns även live från en konsert på The Roundhouse 9:55 minuter
.

3 kommentarer:

Danne sa...

Äntligen lite bra musik, bra jobbat farsan!

Anders Leopold sa...

Hej morfar Lasse!
Jag kallar mig morfar Anders och är lite stolt över farfar Jan. Vi har samma barnbarn.Han hette Johansson i efternamn och var vår legendariske jazzpianist. Våra grabbar rockar och deras pappa Anders, gift med min äldsta dotter, är ärrad trummis i Hammerfall.
Sting har jag särskild känsla för därför att han gav Miles Davis stor inspiration.

Det här skulle gentligen handla om annat. Tog dig bland kommentarer om Olof Palme. Jag är en av få journalister som fortfarande jagar i dyngan kring mordet. Nu är jag på god väg genom kontakt med en kollega i Sydafrika. Dokumenten från den sydafrikanska militära säkerhetstjänsten MI visar att apartheidregimen stod bakom attentatet. De uppgifter som skojare låg bakom 2003 har bärighet.
Varför skriver jag det här till dig? Jo, inom kort publicerar jag materialet och är medveten om att det möts med kommentarer som "det där är gamla uppgifter, "det där är förfalskningar" etc. Vad jag vill är att du tar del av det hela och förhoppningsvis på olika sätt backar upp det. Det ska du ta ställning till när det är dags.
Läs mer på min website www.leopoldreport.com
Hälsning
Anders Leopold
leopoldreport@telia.com

Morfar Lasse sa...

Jan Johansson var en personlig bekant på 60-talet. Vi lärde känna varandra i Europa Films musikstudio. Det blev ett mycket kort, men oerhört kärleksfullt kamratskap, med jazzmusiken i centrum. Jag det mesta av hans produktion sparad på "vinyler" och under 2010 ska jag försöka omplacera jazzen till mera lättåtkomliga media.

Det är med glädje jag tar emot din uppgift om ditt fortsatta engagemang kring Olof Palme. Han är en av mina politiska förebilder och kan absolut inte förstå "vinsten" i mordet. - "Ord skall bemötas med ord och våld har aldrig löst något problem", sa min morfar.