söndag 19 oktober 2008

Valenciansk Vardag

Tänk vad man kan åstadkomma genom att leka med ord. När jag skrev den här rubriken tänkte jag inte vardagen, utan det som händer var dag i den region där jag bor. Mitt lilla salt- och fiskesamhälle ligger i "landskapet" Valencia, där det händer så mycket varje dag.

Igår kväll var det lördag och en stor fotbollskväll i Spanien. Två stora matcher av derbykarrraktär. Den första spelades i Madrid mellan de stora konkurrenterna Atletico och Real. Ett rent, lokalt derby av AIK - Djurgården kaliber. Den andra gick i Barcelona mellan de regionala stridstupparna Español och Villareal. Mycket mera en match av Elfsborg - IFK Göteborg kvaliteté.


Jag har inviterats att ansluta mig "gänget" av fotbollsentusiater i La Mata. Det betyder att jag varje matchdag tar mig ner på baren. Där jag hittar ungefär 40 andra entusister, som bara måste se allt och tycka ännu mer. Baren heter "El Comaroté" och ligger i en hörna på huvudgatan nära playan.

Vilken fantatisk upplevelse att först bli ombedd att komma dit, sedan bli mottagen med igenkännande ifrån en majoritet. Bli ombedd att dela bord med fyra andra gubbar och bli "en i gänget". Kvällen blir fantastisk fotboll på storTV med "diskotekljud"! Stoj och sorl, beska kommentare mellan de olika lagens entusiaster. En barmästare som visste hur man hanterade volymkontrollen. Ljudet steg när den var böljande spel och endast entusiasm i baren, samtidigt som nivån blev jättelåg när spelet stod still samt "invektiven och beskheter" haglade mellan lägren. -Jag förstår inte riktigt hur han hann med, han skulle ju runt kring borden och servera oxå.

-Hur det gick i matchen? Real Madrid vann med 2-1 och matchen hade totalt 10 minuters förlängning. Så den andra matchen orkade jag inte med, men "eliten" vid mitt bord stannade kvar.

Inga kommentarer: