tisdag 8 april 2008

Att skapa är viktigt...

Ett av mina stora intressen är skapandet. Jag använder mig idag av två olika uttryckssätt, ordet och bilden. Ordet finner du bl.a. här i bloggen. Det är bild jag vill presentera idag. Du finner det dels via mitt skrívna ord, dels som en serie fotografíer (kommer att visas senare).

Bilden är den del som jag mest utvecklat. Blyertsen och oljan är mina viktigaste arbetssätt. När jag arbetar går det ofta ganska fort ifrån tanke till färdig bild. Mitt uttryckssätt skulle jag vilja kalla naturmodernistiskt. Elementen är naturliga, men bilden totalt blir en modern tolkning. Det betyder att kvinnan blir ett moln, som svävar i en blå himmel. Jag trivs med att arbeta i lite rejäla format, oftast 70 centimeter eller mer på minst ena ledden. Färgerna skall vara klara och inte för många i varje bild. Mina dukar är oftast av den moderna 1 tum tjocka modellen. Min målning bygger jag upp systematiskt, så att jag skapar basen först. Den klara bakgrunden och centralobjekten fritt placerade ovanpå den. Det skapar rymd och volym åt bilden. Det återkommer ofta vissa figurer i bilderna, hjärta, tårar, händer, tungan och flamingo.

För några år sedan lät jag bygga en studio för mitt måleri på vår terrass. Dessvärre hände det en olycka efter nâgra mânader, taket läckte in regn. Det förstörde dukar och annat material, vilket tog lusten ifrån mitt skapande. Idag har viljan börjat återkomma. Jag har börjat göra skisser, både i huvudet och med blyerts på papper. Min förhoppning är att jag ska få en ny produktiv period i livet.

1 kommentar:

Johanna Graf sa...

Hej du gamla Solnabo!
Vad roligt att du hittat in på min blogg! Först trodde jag att det kanske var du som var besökare nummer 100 000, men det var ju i dubbel bemärkelse långsökt tänkt! Spanien... La Mata... vad härligt ditt liv verkar! Så vill jag också ha det om några år!