lördag 6 december 2008

Skillnaden är olika.....


Det finns massor av skillnader mellan Sveige och Spanien. Jag kom själv på två viktiga idag på eftermiddagen. Klockan var ungefär 15.00 och jag hade suttit ute på terrassen i en dryg halvtimma. Jag hade njutit av solen och "gosat mig" i 20 graders värme. Då gick jag in och för att titta på en sportsändning på TV. Till att börja med hamnade jag i en direktsändning ifrån Östersund och en tävling i skidskytte.


Det var då jag upptäckte två stora skillnader. Skidbanan var upplyst av "konstljus" och marken var krititvit. SNÖ! Sedan fick jag se en termometer, som talade om att skillnaden var mer än 25 grader. Brrrrr! Folket stod i mörker på läktarna och rörde sig rythmiskt för att inte frysa.


Jag blev tvungen att kolla några saker på nätet. Först solens upp-och-nedgång, Stockholm mot Alicante. Upp går den ungefär samtidigt 8. 30 mot 8.00, ned är skillnaden större 14.50 mot 18.00. Temperaturen i ligger snitt för december, i Stockholm kring 0 mot Alicante runt +10. Jag har nu bott här ner i drygt 7 år och har aldrig under hela den tiden upplevt ett enda tillfälle med 0 eller minusgrader. Det har inte heller funnits en enda snöflinga i min omgivning.


Det finns ju andra skillnader oxå, men de tar vi en annan gång.

1 kommentar:

Vårt liv i byn sa...

Men visst är snön härlig? Å mörkret har sina fördelar även det, med mys ljus inne på kvällen & glädjen när ljuset kommer åter.
Snart är det ju även säsong för skidor, härligt!

Fast visst kan jag avundas dig & värmen också ;)
Till sist ett jättetack för din kommentar under inlägget om mina barn sjungande! :)