lördag 18 september 2010

När är man en glad pensionär för Östgötatrafiken?



I svensk lag blir vi det när vi fyller 65 år. Vi blir behandlade varsamt och ömsint av alla i samhället. Visst sjunker vår inkomst, men skatten blir ju lite högre. Det finns ju hela tiden lite extra priser och speciella förmåner. Överallt utom hos Östgötatrafiken, de anser inte dig som "Senior" förrän du fyllt 70!

I fem år ska du beläggas med en straffavgift och får inte köpa "pensionärsbiljett" förrän efter din 70-årsdag. Flertalet andra kollektivtrafikbolag nöjer sig med födelseåret för folkpension, men inte Östgötatrafiken. Varför? Varför seniorbiljett och inte pensionärsbiljett?

Hur många kronor tjänar man på sin småsnålhet?

Hur mycket biljettavgifter får bolaget in i förhållande till total resandekostnad?

Vore det inte klokt, att fundera på hela sin biljettpolitik? 

Kanske det skulle vara intressant att skrota hela systemet?
Skulle inte avgiftsfri kollektivtrafik vara ett alternativ?